منوها

بازدید نماینده فرهنگی سفارت ژاپن از نمایشگاه سمفونی خطوط

آخرین بروزرسانی سه شنبه 28 تیر 1401
89
(4/1)
بازدید نماینده فرهنگی سفارت ژاپن از نمایشگاه سمفونی خطوط

بازدید نماینده فرهنگی سفارت ژاپن از نمایشگاه سمفونی خطوط

آخرین بروزرسانی سه شنبه 28 تیر 1401
آخرین روز نمایشگاه یک بازدید بسیار اختصاصی و ویژه داشتیم. جناب آقای صومی مسئول فرهنگی سفارت ژاپن به همراه همکارشان خانم سایتو از نمایشگاه سمفونی خطوط بازدید کردند. گزارش کامل این بازدید را در این مطلب بخوانید.

در تاریخ 21 اردیبهشت 1401 رئیس بخش فرهنگی سفارش ژاپن جناب آقای جونیچی صومی به همراه همکارشان خانم سایتو از نمایشگاه سمفونی خطوط بازدید کردند. این دیدار به بهانه بازدید از آثار اصیل خوشنویسی ژاپنی توسط استاد سهراب مدامی در این نمایشگاه بود. 

 

 

وقتی یک هنرمند ایرانی، به زیبایی تمام ژاپنی می نویسد!

خوشنویسی ژاپنی که به اصطلاح به آن شودو گفته می شود از هنرهای اصیل کشور ژاپن بوده و برای اجرای آن نیاز به مهارت بالایی است.
در این دیدار آقای مدامی؛ خالق آثار ژاپنی توضیحات مفصلی در خصوص نحوه خوشنویسی آثار و فلسفه یکایک متون اجرا شده ارائه دادند.

اجرای خوشنویسی سنتی ژاپنی توسط یک ایرانی آن هم به این زیبایی، برای آقای صومی بسیار تحسین برانگیز بود. همچنین تسلط استاد سهراب مدامی در ارائه توضیحات و جزئیات دقیق هریک از کلمات ژاپنی برای آقای صومی که خود یک شهروند ژاپنی ست بسیار قابل توجه بود.

جناب صومی ضمن مشاهده آثار خوشنویسی ژاپنی از دیگر آثار این نمایشگاه هم دیدن نمودند و با سایر خطوط ارائه شده در این نمایشگاه آشنا شدند. خطوطی همچون نستعلیق، شکسته نستعلیق، معلی و کاپرپلیت و ...

 

ویژگی خوشنویسی ژاپنی
بر خلاف آثار خوشنویسی ایرانی که از جزئیات زیادی برای جلوه گری آن استفاده می شود در آثار ژاپنی اصل بر خلوت بودن آن است و از اضافه کردن هرگونه طرح و نقش اضافه، صرف نظر می شود. از این رو شاید بتوان هنر خوشنویسی ژاپنی را پیرو مکتب مینیمال دانست.

اصلی ترین ابزار در خوشنویسی ژاپنی، قلمو و مرکب است. در این نوع خوشنویسی تنها یکبار اجازه خوشنویسی داده می شود و امکان اصلاح طرح به هیچ عنوان وجود ندارد برای همین اجرای یک اثر بدون نقص کاری بسیار سخت به حساب می آید. ضمن آنکه تسلط بسیار بالایی در اجرای اینگونه آثار نیاز است چرا که در اجرا با قلمو امکان تکیه دادن دست به  سطح کاغذ نیست و می بایست بدون ذره ای لرزش خوشنویسی اجرا شود.


 

دستنوشته جالب مسئول فرهنگی سفارت ژاپن

مسئول فرهنگی سفارش ژاپن در یادداشتی که در دفتر نظرات بازدیدکنندگان نمایشگاه به رسم یادگار ثبت کرد چنین نوشت:

«با اینکه ژاپنی هستم اما دست خط شما زیباتر از من است و تحت تاثیر قرار گرفتم!»


در پایان این دیدار گفت و گوی دوستانه‌ای پیرامون شباهت ها و تفاوت های فرهنگی بین دو کشور شکل گرفت و نکات شنیدنی در این باره رد و بدل شد.
 

به راستی هنر، زبان مشترک فرهنگ هاست!

 


.

محتواهای مرتبط

نمایشگاه سمفونی خطوط
70

نمایشگاه سمفونی خطوط

تگ ها

،
نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
نظر خود را در مورد این محتوا در این قسمت بنویسید
فروشگاه به نام هنر
مرجع فروش آثار اصیل خوشنویسی

به نام هنر، بستری آنلاین برای سفارش آثار اصیل خوشنویسی است که با هدف گسترش این هنر فاخر در سال 1395 پا به عرصه اینترنت گذاشت. پذیرش سفارش و فروش آثار خوشنویسی ماموریت اصلی این سایت می باشد و در این راستا با ارائه فرمی بسیار کاربرپسندانه، پذیرای سفارش خوشنویسی شما هنردوستان عزیز می باشد.

هم اکنون "به نام هنر" با تیمی از هنرمندان بنام کشور به ارائه آثار خوشنویسی متفاوت به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، روسی و ژاپنی می پردازد.


تمامی حقوق این وبسایت برای فروشگاه به نام هنر محفوظ است
Copyright 2022 - 2024, Benamehonar. All rights reserved