منوها

نمایشگاه سمفونی خطوط

آخرین بروزرسانی سه شنبه 28 تیر 1401
87
(4/1)
نمایشگاه سمفونی خطوط

نمایشگاه سمفونی خطوط

آخرین بروزرسانی سه شنبه 28 تیر 1401
نمایشگاه گروهی هنرمندان مجموعه «به نام هنر» با نام سمفونی خطوط در اردیبهشت ماه سال 1401 در مجموعه هارمونیک سنتر برگزار شد. این نمایشگاه مشتمل بر 5 نوع خط و 4 زبان مختلف بود. زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و ژاپنی و به خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق، کوفی، کاپرپلیت و شودو که همان خوشنویسی سنتی ژاپنی است

این اولین نمایشگاه گروهی آثار هنرمندان به نام هنر بود که برگزار می‌شد. نمایشگاهی به چهار زبان زنده دنیا؛ آثاری به زبان‌های ایرانی، عربی، انگلیسی و ژاپنی در فضای متفاوت گالری هنر هارمونی. نمایشگاهی که در طی 10 روز برگزاریش، افتخار حضور اساتید حرفه‌ای، صاحب نظران و هنردوستان گرانقدری را داشتیم. از دوازدهمین روز اردیبهشت تا بیست و یکمین روز آن.

این نمایشگاه ارائه آثاری بود از اساتید ارجمند مریم سادات موسوی به خط نستعلیق، زینب سادات حسینی به خط نستعلیق، عبدالرضا کرمانی به خط شکسته نستعلیق، روح الله حسین زاده با آثار نقاشیخط، جوانه جمالی به خط کاپرپلیت و سهراب مدامی با آثار خوشنویسی ژاپنی.

 

چرا نمایشگاه را «سمفونی خطوط» نامگذاری کردیم؟

سازها، برای زیبایی بیشتر کنار هم می‌آیند، موسیقی یکپارچه نواخته می‌شود و صداها در عین جدایی، در هم تنیده می‌شوند بی آنکه هیچکدام نادیده گرفته شوند و هم آهنگی نواهاست که گوش‌نوازی آن را بیش از پیش می‌کند. این توصیف کوچکی‌ست از «سمفونی»
با توجه به تعریف بیان شده، «سمفونی خطوط» بیانگر هم آهنگی خط‌هایی است که هریک به تنهایی دنیایی از ظرافت و زیبایی‌ هستند، با اینحال در کنار هم دیدنشان لطف دیگری دارد!

 

 

افتتاحیه، ورای تصورمان بود!

کرج، هارمونیک سنتر، دوشنبه ای که قرار بود عید فطر باشد و نبود :)

افتتاحیه را روز عید فطر در نظر گرفتیم یعنی دوشنبه 12 اردیبهشت. و چه روزی بهتر از این عید و چه ماهی فرخنده تر از اردیبهشت

اما به هر حال آیین گشایش نمایشگاه آخرین روز ماه رمضان رقم خورد. استقبال بازدیدکنندگان بیش از انتظارمان بود. از اساتید صاحب نظر خوشنویسی گرفته تا هنردوستانِ جان که دیدار یکایکشان خوشحالیمان را بیش از پیش می‌کرد.

در مراسم افتتاحیه که با حضور 4 تن از هنرمندان مجموعه همراه بود؛ استاد عبدالرضا کرمانی، استاد مهشید رعیت، استاد روح الله حسین زاده و استاد جوانه جمالی میزبان شمار زیادی از هنرمندان و هنردوستان بودیم. حضور پرافتخار استاد علی مهری ریاست انجمن خوشنویسان البرز یکی از اتفاقات بسیار خوب این روز بود.

از ساعت 17 الی 21 آن روز که با اجرای زنده ساز قانون همراه بود سراسر شعف بودیم و شوق. هم آرایی تابلوهای خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق از یک سو، جذابیت خطوط لاتین و ژاپنی از سویی دیگر، طرح های متنوع نقاشیخط از یک طرف و آثار خوش نقش تذهیب از طرفی دیگر هر کدام جلوه ای بی نظیر از هنر ناب خوشنویسی را ارائه می کرد.

 

 

برگزاری کارگاه های متنوع در زمان نمایشگاه

طی روزهای برگزاری نمایشگاه، سه کارگاه متفاوت برگزار کردیم. کارگاه اول کتیبه نویسی و پرسش و پاسخ در حیطه نقاشیخط بود که توسط استاد روح الله حسین زاده برگزار شد. کارگاه دوم خوشنویسی لاتین و مقدمه‌ای بر پیوسته نویسی انگلیسی بود که توسط استاد جوانه جمالی برگزار شد و آخرین کارگاه که کمی تخصصی‌تر از سایر کارگاه ها بود با موضوع ترکیب‌های خلاقانه در سیاه مشق خط شکسته نستعلیق توسط استاد عبدالرضا کرمانی برگزار شد. 

 

مهمانان نازنینی را میزبان بودیم

در این رویداد عزیزانی از حیطه های مختلف برای بازدید از نمایشگاه حضور یافتند. اساتیدی از هنرهای تجسمی گرفته تا هنرهای رزمی که ارتباط مستقیمی با خوشنویسی ژاپنی داشتند. حضور بعضی از اساتید بسیار مایه مسرت و مباهاتمان بود عزیزانی همچون استاد محمدعلی قربانی، استاد مهدی علوی، استاد خسرو قربانی فرجزاد و استاد نوید برومند

 

 

اختتامیه نمایشگاه با حضور یک میهمان ویژه

21 اردیبهشت میزبان میهمانی از سفارت ژاپن بودیم. جناب آقای صومی رئیس بخش فرهنگی سفارت ژاپن به همراه همکارشان خانم میئمی. این دیدار به بهانه ارائه خوشنویسی ژاپنی استاد سهراب مدامی صورت گرفت. بازدید آثار ژاپنی برای این مقام سفارت ژاپن بسیار تحسین برانگیز بود. شرح کامل این دیدار را در این قسمت می توانید بخوانید.

در نهایت نمایشگاه روز چهارشنبه بیست و یکم اردیبهشت به پایان رسید.

 

می توانید گزارش مختصری از این رویداد را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

 

محتواهای مرتبط

بازدید نماینده فرهنگی سفارت ژاپن از نمایشگاه سمفونی خطوط
114

بازدید نماینده فرهنگی سفارت ژاپن از نمایشگاه سمفونی خطوط

تگ ها

،
نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
نظر خود را در مورد این محتوا در این قسمت بنویسید
فروشگاه به نام هنر
مرجع فروش آثار اصیل خوشنویسی

به نام هنر، بستری آنلاین برای سفارش آثار اصیل خوشنویسی است که با هدف گسترش این هنر فاخر در سال 1395 پا به عرصه اینترنت گذاشت. پذیرش سفارش و فروش آثار خوشنویسی ماموریت اصلی این سایت می باشد و در این راستا با ارائه فرمی بسیار کاربرپسندانه، پذیرای سفارش خوشنویسی شما هنردوستان عزیز می باشد.

هم اکنون "به نام هنر" با تیمی از هنرمندان بنام کشور به ارائه آثار خوشنویسی متفاوت به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، روسی و ژاپنی می پردازد.


تمامی حقوق این وبسایت برای فروشگاه به نام هنر محفوظ است
Copyright 2022 - 2024, Benamehonar. All rights reserved